Och vad önskar du dig i julklapp...?

Vi kollade en verkligt grym film om HIV/aids idag i skolan. Från afrika. Det är ofattbart många som är smittade och sjuka. Flera flera miljoner. Som om hela sverige skulle va smittat. Hela Norden. De knullar runt hur som helst och har inte en aning om vad det för med sig. Och landets styrande spelar med. De bryr sig inte. Man borde sluta ge dem bromsmedicin så de dör fortare. Då hinner de smitta färre medans de är i livet. Inhumant? Kanske. Realistiskt? Kanske. Skulle det hjälpa? Inte en aning. Även om vi får fram ett vaccin kommer smittan att finnas kvar. I Sverige har ca 9000 människor anmälts som smittade sedan 1985. Men eftersom klamydia ökar lavinartat tyder det på att vi skyddar oss väldigt dåligt. Det kommer att få följder i form av en ökad HIV-spridning också. Kruxet är bara att det inte visar sej förrän om 10 år. Och vem bryr sej idag om vad som händer om 10 år?

Dagens medvind:
Fysisk aktivitet på eftermiddagen. Ängeln heter Lollo. Vilken kvinna! Vilken utsrålning. Vilken kunskap och förmåga att förmedla den! Häääääärligt. Hon visade en film på en 84-årig tant som genomförde ett dansnummer som hette duga....Man blir glad av att det finns bevis på att man kan göra det man vill långt upp i åren om vi bara håller igång. Jag har bestämt att jag ska börja stretcha lite mer noga så den lilla smidighet som ändå finns stannar kvar.

Dagens motvind:
Nio (9) paradispraliner slank just ner. På rekordfart, jag lovar. Men det är ju faktiskt så att man måste kolla kvalitéen på chokladen innan jul. Tänk om den varit gammal?!
Drabbades av en akut ilska i bilen hem. Sonen påpekade hur irri jag va och det fick mej att tagga ner. Gick en riktigt rask promenad med hundarna och fick loss en del.
Skulle hämta lilla loppan hos en kompis och körde runt i hela byn, hittade inte dit. Fick ringa hem till sonen som lotsade mig. Har ju varit där massor av gånger. Ibland liksom stannar hjärnan. 

Dagens vindstilla:
Jag har en "ring en vän" som jag kräkte av mig lite hos idag. Det är väldigt värdefullt. Tack för att du orkar lyssna. Även om du inte bryr dej så känns det ändå så. Om du läser detta så tar jag tillbaka en del saker jag sa. Finns det nån som hittar nyckeln är det möjligt att jag haspar av kedjan på insidan också.
Tände en brasa och har suttit där och läst hela kvällen och bara låtit allt annat va. Lugnt och behagligt men framför allt varmt. Längtar efter en riktigt varm bastu. Min själ är liksom impregnerad av kyla som inte släpper.
Tänk om kärleken kyls ut från kroppen och aldrig vågar komma tillbaka?
Jämfört med en afrikan har jag ingenting alls att gnälla över. Ändå gör jag det. Tur då att jag inte är afrikan...eller förresten, det är ju bra varmt i nästan hela afrika...:)

Var vänlig mor ovänliga människor. De behöver det bäst.

Kärlekskramar D.


hoppas de skyddar sej ordentligt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0