Luciarecension

Sitter i soffan med två lurviga tätt intill och kollar Luciamorgon. Tomas von Brömsen läser texter. Hebbe lille...Har lite svårt att ta det han läser på allvar. Men det är intressant, har aldrig funderat på hur vi i Norden har haft en egen Lucia som inte alls var en vacker skönhet utan ett fult väsen som for runt med sitt följe...Jill Johnsson sjunger en trudelutt. Hon kan verkligen sjunga den kvinnan. Men hon är alldeles för hårt sminkad för en tidig luciamorgon. Men visst, hon börjar ju också bli lite äldre än purung så hon har kanske att dölja. Och hon klär inte i julrött.  

Medvind:
Sovit åtta timmar. Gott.

Motvind:
Tvättdag. Suck.

Vindstilla:
När jag var liten gick jag lucia på hantverksföreningen varje år. Samma sånger och samma deltagare. Drömmen för oss flickor var att bli så stor så man fick va lucia. Ända till det året jag blev lucia. Då ville jag inte mer. Klarade inte att jagskulle stå i centrum och förväntningarna var skyhöga, trodde jag. Prestationsångest. Allt jag gjorde va aldrig bra nog ändå. Som vuxen gick vi Lucia på Eductus/TBV när jag pluggade in gymnasieämnena och det va riktigt kul. Stor nog att veta att jag inte sjunger så bra men vågade ändå sjunga ut och det blev jättebra. Tror jag.

Läste ett protokoll från ett möte i skolan att de ska diskutera huruvida den flickan i klass 2 som lottas att bli lucia i andra klass möjligen kan bli lottad i klass 5 också. Herrejisses, har man inte viktigare saker att prata om? Om samma flicka blir lottad i båda klasserna: Stort GRATTIS till henne!!! Då har hon ju redan krona iaf...

Glitterkram D.

 

Min egen lilla Lucia... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0