Långklänning o stass...


Helgen har känts fri och bra med sovmorgon, promenader, plugg, bastubad, trerätters nobelmiddag, biltvätt, julklappsinköp och massa mys. Har inte hunnit allt jag tänkte men lite grann ändå. Men det är väl så.Det blir inte alltid som man tänkt sig men det kan bli bra ändå. Tog en dag off i dag och var chaffis till en jobbintervju som, gud give, kommer ge utdelning. Satt på cafe under tiden och hade ett givande samtal med en okänd vän. Idag när jag kom hem ser jag att jag har två arbete som ska lämnas in denna veckan....huu. Var hos snällaste Barbro och tog en fika och vi har alltid så mycket att säga till varandra att vi slutar aldrig prata. :)

Sitter just nu och skriver i soffan med en mycket engagerad son brevid mig. Han ska skriva ett arbete om historien från jägare och samlartiden till dagens högteknologiska samhälle. Intressant. Jag kan inte så mycket om det. Varför blev man bofast? Blev "familjerna" för stora att de var svåra att flytta på? När han kommer till industrialiseringen av Sverige kommer han på att hans Farmor är skitgammal och va med om den tiden....Just nu sitter de och diskuterar om jordemoren var en häxa eller trollkarl...hahahah..."men farmor varför började kvinnor jobba i fabrikerna, det är ju ett mansarbete"??? Hm, undrar vilka genusgener som kom fram där? Inte mina iaf...

Fick mitt mobila bredband i dag hos Telia som jag beställde i somras. Vet inte varför jag har kvar min fasta telefon, använder nästan aldrig den. Kanske skulle ha en mobil till istället.

Middagskram D. 

Kommentarer
Postat av: stefan

Det var jordbruket som gjorde att folk blev bofasta :)

2011-12-12 @ 19:34:54
Postat av: D

Men började de odla för att de blev för många för att maten som de jagade skulle räcka? Eller blev förråden svåra att flytta när de blev för stora?

2011-12-13 @ 08:06:40
Postat av: stefan

De blev många för att de började odla. Alltid mat på samma ställe (förutom vid missväxt - då svalt man). Man behövde inte längre flytta för jaktens och fiskets skull. Djurhållningen hänger också ihop med att man började odla marken.

2011-12-13 @ 14:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0