Djupa tankar

Norm och diskurs. Knepiga begrepp. Följer man normen anses man som normal. Följer man den inte anses man onormal. Men vad är norm idag? Vem sätter den? Samhället. Men är det så enkelt? Politisk korrekthet, är det norm och vad är politiskt korrekt i detta Sverige med många oliktänkande partier? Läste precis om samtyckeslagen som är ganska het just nu. Den är bra. Om alla följer normen...Men när man går utanför normen då? Eller ska alla som ingår ett förhållande skriva på ett papper att ja betyder ja tills jag säger nej? Hur svårt kan det va? Ska man i stundens hetta stanna upp och kolla av? "Du måste säga ja älskling" annars kan jag inte älska med dej, det bryter mot lagen...." Om bara kvinnor och män slutade att följa normer slaviskt skulle detta lösa sig självt. Det är ju faktiskt vi själva som sätter normen. Vi är ju samhället. 
Jag har många gånger gått mot normen och är mitt uppe i det just nu och det är en pärs att kämpa emot alla fördomar och stå på sig när det gäller att försvara sin rätt till sitt eget sätt att leva sitt eget liv. De människor som älskar mig för den jag är kan visserligen tycka och ha åsikter, men önskar mig ändå lycka i mina val. Jag uppskattar att någon ger mig goda råd och ber mig tänka efter, det är nyttigt och jag behöver det. Men jag ber alla respektera de val jag ändå gör.
Jag har levt länge med en stark önskan om bekräftelse om kärlek från en man som jag älskat väldigt mycket. När jag inte fått den längtan jag haft inom mig stillad så har jag tappat tron på både oss och min egen förmåga. Det är en oerhörd sorg för mig att gå igenom detta och jag ger inte någon skulden för det som hänt. Man är alltid två i ett förhållande. Min förhoppning är att kunna gå ut på andra sidan lite starkare. Det som smärtar mest är att det finns barn inblandade. Jag är väldigt nere just nu och har ingen ork eller lust över till de saker jag normalt tycker är roligt. Men jag har ändå tur. Det finns ett ljus i mitt mörker. Han lyfter mig och ger mig kärlek och bekräftelse och det bästa av allt är att jag faktiskt känner lust att besvara den. Han dömer mig inte i mina val eller mitt agerande utan hjälper mig att se det goda i allt. Han ger mig en tro på en lycklig framtid. Vägen dit är slingrig och svår med många taggbuskar att gå igenom. Men tillsammans tror jag vi kan klara det. Som alla andra vill jag bara vara lycklig. Och det får han mig att känna. Det är väldigt dubbelt och känslorna krockar emellanåt och jag hoppas det finns en förståelse för det.

Medvind:
Började dra ogräs mellan plattorna. Gött med jord under naglarna.

Motvind:
Så fort jag kommit igång och fallit in i den meditativa känslan av att plocka ogräs har det börjat störtregna.

Vindstilla:
Ska handla mjölk till en 13-årig kalv som bor hos mig. Ska bara vänta in lite inspiration att sätta mig i bilen. Ska nog passa på o kolla lite efter cykel till kalven också. Och handla ny jacka till Loppan. Vi lyckades dra sönder dragkedjan på båda hennes jackor i morse. Trist.

När du ser tillbaka på ditt liv kommer du förstå, att de ögonblick då du verkligen levt är då du uträttat något av äkta kärlek

Mejerikram D.

    

Kommentarer
Postat av: Barbro

Du är en klok kvinna med mycket kloka tankar.

Det är tråkigt när männskiskor i ens nära omgivning talar om för mig hur jag ska leva mitt liv.

Störst av allt är kärleken :)



2011-05-16 @ 12:48:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0