Irriterande exempel från idag.

Hur stavas fördomar? Med ett m , eller hur? När jag läste mitt inlägg från i morse ser det helskumt ut med två. Känt eller kännt? Med ett ser det bäst ut.
 
Medvind:
Åkt tåg både till och från jobbet. Snart har mitt sommarkort betalt sig. Bilen är tom på soppa så det får bli tåg i morgon också.
Lagade spagetti och köttfärssås i kväll och det var så gott, förmodligen för det var längesen vi åt det. Sen tog jag cykeln för att mäta upp en bra springerunda. Det är lättare att cykla än att springa med en mage full med mat. Det var så härligt att cykla. Dofter som blir starkare på kvällen. Molnigt men vindstilla och koftan åkte av ganska snabbt. Rågdoft, blommor, nyslaget gräs, kobajs, fuktigt och så där som det bara doftade när jag var ung en gång för längesen och cyklade hem från stallet på kvällen. Varför cyklar jag inte oftare? Mätaren stannade på 15 km. Svettig blev jag inte heller då vinddraget torkar. 8 par förskrämda haröron stack fram på fälten, en katt, två skällande hundar, ett bambi och en rumpa av en gris(?). Den va mörk iaf och inte så långa ben.
 
Motvind:
Varje dag på jobbet får mig att värdera studielånet lite högre. Det är verkligen inte kul att inte räcka till, att jobba utan att följa reglementet, att hela tiden känna att jag inte hinner med. Tur jag inte har en legitimation att va rädd om. Vi har fått en kundmanual som beskriver hur varje kundmöte ska gå till enligt företagets policy. Hade VD varit där i dag hade han fått den uppstoppad på det mörkaste stället på hans kropp.. Det är ett hån att tro att vi ska hinna allt utan att va klonade till tre. Jag funderar allvarligt på att söka timanställning på en konkurrent istället. Jag vet vad jag kan och jag vet att jag är duktig på det men jag måste ha förutsättningar för att kunna utföra ett bra jobb. Dessutom kokar det inom mig när jag ser hur "vården" prioriterar. Hur f-n tänker de ibland? Kan vilken dåre som helst få en ssk-legitimation eller få kalla sig för läkare?
Ex 1. 15-årig handbollsspelare som sträckt ryggen lite blir insläppt på VC, får en akut läkartid där doktorn skriver ut Ipren 400 mg 2 tabletter 3-4 gånger dagligen. (finns att köpa i receptfritt med en rek dos på 1 tabl 3 ggr dagligen). Detta gör att farmacuten måste ringa doktorn och fråga vad som står på. Dosen är mycket märklig. Då säger farbror Doktorn att han sett att han skrivit fel efter att patienten gått och att han då ändrat dosen i journalen. Farmaceuten påpekar då för doktorn att journalen inte hänger ihop med vad han skriver och sedan skickar på receptet. Farbror Doktor blir mycket förvånad över den informationen. Finns det möjligen brister i Farbror Doktors utbildning??? Eller han var inte med på den lektionen, kanske va han förkyld..Och är det sånt här som du vill att dina skattepengar ska användas till????
Ex 2. En ung kille kommer inlinkande, kallsvettig och blek av smärta. Ögonen rullar i huvet på honom. Han vill ha grejer för att lägga ett spritförband runt sitt inflammerade knä som är svullet typ i fotbollsstorlek. Själva killen väger inte mer än 65-70 kg. Jag petar i honom värktabletter direkt och rekomenderar vårdkontakt. "Akuttiderna va slut så jag får ringa i morgon igen...." På baksidan av vaden går det ett par blåsvarta streck ner mot ankeln.
Ex. 3 En mamma kommer in med sitt barn på 7 år som blivit stucken av en geting på handen. Sticket är rött och svullet som en halv golfboll. "Hon verkar vara så hemskt allergisk mot getingar så doktorn sa vi skulle ha nån antihistamin." Jag orkar inte ens tala om för henne att hennes barn är fullständigt normalt som får en ordentlig svullnad av ett getingstick men att barnets mamma borde låsas in för hysteri om man går till doktorn för ett getingstick. Och hur i helvete har "vården" ens kunnat trolla fram en läkartid för ett getingstick?????  Suck.
Jag och autonomiprincipen är i en ständig fight när det gäller etik
Ovanpå detta kommer sklart min värsta stalker in och talar om hur längesen det är sen han såg mig sist.Som tur är (för honom) ska jag precis gå på en timmes försenad lunch.Så jag hinner inte fräsa åt honom. Och sen på lunchen hamnar jag i en urbota korkad diskussion som jag inte ens vet varför jag gick i gång på. Tur man kan klicka av telefonen när man inte kan stoppa på annat sätt.
Detta är en gnällblogg och därför gnäller jag här.
 
Vindstilla:
Jag vill rida. Det var så längesen och ser så väldigt härligt ut.
Storsonen kommer i morgon och det ska bli mysigt. Hoppas vi hinner göra nåt kul på lördag eftermiddag och att vi kan ha lite kalas för honom på söndag.
Mellanpojken har drabbats av sommarlovskoma. Han frågade mej vilket datum det va. 5 juli, svarade jag. JuLi???? Har det redan varit JuNi????  Närdå? (förmodligen medan han låg i sängen o glodde på Big Brother eller nåt annat fördummande program.....
 
Gnälliga klagande kramar D.
 
  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0