Datainspektionen riktar skarp kritik....mot vaddå???

Det låter som här är nåt/nån inne i lägenheten. Men jag hittar inget/ingen. Skumt.

Hör på radion att Region Skånes journalsystem har en brist i systemet så att patienter som vill spärra information inte kan vara säker på att det fungerar. VARFÖR i hela friden skulle man vilja spärra information???? Då kanske man undanhåller viktig information för att få rätt behandling...eller också har man inte rent mjöl i påsen och vill inte doktorn ska kunna se att man varit hos 17 läkare innan och fått beroendeframkallande piller utskrivna av alla. Nu kan ju inte läkarna se så mycket i sina journaler vad du gjort hos andra vårdgivare, men ändå. DÅ DÅ: säger en PATIENT att det är viktigt för till exempel personer som vårdats inom psykiatrin att kunna spärra känsliga uppgifter. Känsliga? Jag får eksem över hela kroppen av uttalandet. En vårta på stortån kan va mer skämmigt att söka vård för än en schizofreni....eller?? 

Detta säger mer om vården än om patienterna, tycker jag. Då erkänner och legaliserar alltså både patienter och vården själva att de behandlar/ har en inställning mot psykiatripatienter som inte överensstämmer med en medmänsklig människosyn. Bara GÖM GLÖM och hyscha bort de patienter med psykiska sjukdomar/symptom/besvär. Hur ska psykiatripatienterna kunna stå raka i ryggen och sluta skämmas för sina sjukdomar om inte ens vården vill kännas vid dem eller erkänner att de behandlar personer olika??? Självklart finns det personal inom vården som verkligen borde valt en annan yrkeskarriär, tex i ett källararkiv där de inte har några kollegor. Men min förhoppning är att deras kollegor som har valt rätt är många fler och kan påverka i rätt riktning.  

Jag trodde vi kommit längre än så här år 2012.

För faaaen, vårdpersonal: Öppna era sinnen!!!!! Speciellt under arbetstid. Och du som är patient: Vi är alla olika och om någon borde förstå och veta så är det just vården.

Nu är jag snart sen till tåget. Ha en underbar dag i solen. Det ska inte jag.

Upprörda kramar D.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0