mammografi

Jag vet varför kvinnor över 40 har platta hängande bröst. Det är då man blir kallad till första mammografin. Sen är brösten för alltid deformerade. Och mina blir dubbeldeformerade eftersom jag ska in på en extrakoll på stora sjukan i morgon. Läskigt. Det är ju säkert ingenting. Kanske de första bilderna blev lite suddiga, typ. Men ändå. Ska jag planera min begravning? Man tänker ju. Alldeles för mycket säkerligen. Det är ju säkert ingenting. Men tänk om? 
Min kollega har precis genomgått en bröstcancer. Tre operationer och vikttapp på 12 kg senare är hon ok. Fysiskt.Men hur är det att leva utan bröst? Tja, man lever ju. Kan troligen ligga på mage utan problem och slipper problemet med att hitta en sportbh som funkar om man vill göra lite mer ansträngande aktivitet än att gå. Men sen då? 
Jag sa till henne flera gånger att inte ta ut nåt i förskott och att inte oroa sig eftersom det ändå inte förändrar nåt. Nu måste jag säga det till mig själv. Och det är baske mig inte lätt att göra det övertygande till sig själv. Jag hade verkligen behövt nån att hålla handen. Men det är ju säkert ingenting. Eller hur?
/D.

Kommentarer
Postat av: Ida

Min mamma var också på mammografi nyligen och fick också extrakollas. SÅ jobbigt att vänta. Det var bara en cysta med vatten och den punkterades med en gång :) Det är ganska många som får extrakollas, så det är med största sannolikhet ingen fara för dig Diana :)

2014-12-16 @ 22:13:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0