diagnos till varje pris

Vad är det med folk och diagnoser? Måste varje beteende och symptom leda till en diagnos? Kan man inte bara slå sig till ro med att vi är olika? En del människor "blir" sin diagnos. De är inget utan den och förklarar allt de gör och känner med sin diagnos som ansvarig. Och sen fortsätter de leta diagnoser de kan sätta på sig själva eller få en läkare att skriva i journalen. Och sen kan de förklara lite fler av sina personliga drag med en diagnos som ansvarig. Så slipper de ta ett eget ansvar. Allt är ju då diagnosens fel och inte deras eget. Samma med folk som råkar ut för jobbiga tråkiga saker. Hur de än mår och känner så är det den hemska/tråkiga/sorgliga händelsen som är orsaken. Aldrig livet självt, liksom. Alla råkar ut för jobbiga/hemska/tråkiga saker ibland. Det är det som är en del av livet. Men! Var och en bestämmer själv vad man gör med det. Och ingen kan få dej att känna något utan ditt medgivande.
Jag har gjort lite tester på olika diagnoser. Svarat på frågor och fyllt i formulär, typ: "hur ofta gör du..." "känner du dig..." "om du skattar din förmåga...." Och jäklar vad diagnoser jag har! Typ hela alfabetet. 

Ikväll har jag gjort en sak jag aldrig gjort förut och förmodligen aldrig gör om. Ätit ben&Jerry glass. Eller kaksmulsblandning, eller vad man ska kalla det. Helt ärligt föredrar jag lätt vanlig sia glass. Den är iaf värd sitt pris. Jag och loppan kollade på Frost, en ganska bra disneyfilm. 

Medvind
Gick långpromenad i min favvoskog i tormestorp. Svamp fick jag med hem också! Hundarna gick lösa och den store uppförde sig mycket bra. Den lille lämnar inte mig med så många centimeter så han satt mest på min sko. I morgon ska jag springa där ute. 
Adventsljusstakarna står i fönstren och det är så mysigt. 

Motvind
Det går trögt med jobbsökeriet.
Loppan har löss. Sketajobbigt att kamma och greja varje dag. Och sablar vad det kliar i mitt hår! Trots att jag inte hittat en enda på mig själv.

Vindstilla
Nu ska jag sova!
Natti /d

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0