Down under

Längs den lilla slingrande vägen i bergen fanns det små marknadsstånd där det såldes souvenirer och lite annat. Mr Ferry stannade så vi kunde titta lite. När jag öppnade bildörren och skulle kliva ur höll jag på att sätta foten rakt på Mr Dracula him self.

 Han borde verkligen ligga i en klippskreva och sova och inte ligga där på kalla marken. Han verkade skadad men jag hade inga handskar att ta honom med så jag tog skon och började fösa honom bort från parkeringen. Då greppade han tag i min sko och hängde där så fint och då va det lätt att få honom att greppa en sten att hänga sej på istället. Hoppas han klarade sej.
Mr Ferry ville visa oss en saltgruva. Jag tänkte mig typ en grotta som tykarpsgrottan. Jag förstod att vi skulle kunna gå ner i den och att vi skulle åka buss en stund. Från bilen till busshållplatsen gick en trottoar genom en liten by. Solen sken och på trottoaren låg det sådär fem sex hundar och solade sej. 

Två av dem var halta och skuttade fram på tre ben såg jag när vi kom tillbaka efter gruvturen.
Bussen började köra och efter några hundra meter körde den rakt in i ett hål i berget. Det var uppskattat tre dm marginal från bussen till taket och väggen. Och det gick rakt neråt. Dödsångesten kom som på beställning och knepet att andas i fyrkant, blunda och tänka på en blommande sommaräng fick verkligen visa sin effekt. I exakt samma ögonblick som jag skulle vråla till chauffören att stanna, vända och köra upp mig igen lyste en lampa upp utrymmet utanför och bussen stannade. Jag tänkte att ok, jag följer med och överlever jag detta...
Vi steg in genom en port och där började en trappa neråt. 100 meter lång. Minst.

 Det som väntade där nere var bland det mest fascinerande jag sett. Jag kan knappt förklara. Det va så stort. Lekland,bio,restaurang, kyrka,museum, pingisbord, höghöjdsbana,bar,kiosk, you name it. Allt fanns därnere! Sinnessjukt!
Mr Ferry berättade att hälften av alla besökare har blivit ordinerade av sin läkare att vistas där 4 timmar varje dag i några veckor för att bli friska från sina luftrörsbesvär. Andra hälften var turister. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0